maanantai 6. helmikuuta 2017

BIRTHDAY TRIP TO GOLD COAST

Hellurei! Meillä on unohtumaton viikonloppu takana, johon kuului paljon ihania asioita toisensa perään. Aino ja Taina alkoivat vähän yli viikko sitten suunnittelemaan Artolle yllätysreissua Gold Coastille hänen synttäreidensä kunniaksi. Löysimme Airbnb:n kautta upean asunnon viikonlopuksi ja suunnittelimme lisäksi kaikenlaista ohjelmaa viikonloppua varten. Perjantaina töiden jälkeen suuntasimme heti kohti juna-asemaa ja matka Gold Coastille alkoi. Pidimme kohdetta salaisuutena niin kauan kuin pystyimme, mutta viimeistään Gold Coastin junassa Arto tiesi mihin olemme menossa.
Näkymä illalla ikkunasta, kun saavuimme vihdoin perille.

Kun viimein saavuimme Gold Coastille, otimme taksin kohti Q1- rakennusta. Q1 on Australian korkein asutettu rakennus, joka itseasiassa oli ennen Dubain vastaavaa maailman korkein. Se on 80 kerroksinen rakennus, joka näkyy kauas kauniine väreineen pimeän aikaan. Ihailimme taksista rakennusta ja samalla Arto mietti, että mihinköhän olemme menossa. Hän toivoi, että menisimme Q1- rakennukseen, mutta väitimme hänelle menevämme telttailemaan ja tapaisimme vain oppaamme Q1 aulassa. Oikeasti menimme kuitenkin Q1- rakennuksen 37 kerrokseen, josta aukesi henkeäsalpaavat näkymät rannalle ja kaupunkiin. Asuntomme sijaitsi Surfers Paradisessa ja nimi pitää kyllä paikkansa. Olisitte nähneet Arton ilmeen kun astuimme asuntoon! Hän ei voinut uskoa silmiään, samoin kuin ei Aino ja Tainakaan, vaikka he olivatkin nähneet kuvia netissä aikaisemmin. Kokonaisuudessa asunto oli tasoltaan paljon parempi kuin viiden tähden hotelli ja sijainti oli täydellinen meille. Pienen kävylymatkan päässä oli kaupat, ranta ja ravintolat.

Perjantai-iltana saavuimme melko myöhään perille, vaikka aloitimmekin matkamme Gold Coastille jo kolmen aikoihin päivällä. Ensimmäisellä junamatkalla joku jäi junan alle, jonka vuoksi juna seisoi keskellä ei mitään kaksi tuntia. Junahenkilökunta joutui sammuttamaan koko virran junasta, jonka vuoksi myös ilmaistointi lähti. Lopulta he kuuluttivat jättävänsä matkustajat seuraavalle pysäkille ja kuten arvatakin saattaa, oli junaliikenne siltä osin aivan sekaisin. Tiesimmekin, ettemme pääsisi perille junalla, joten laitoimme viestiä eräälle naiselle työpaikaltamme. Hän heitti meidät autolla kaupunkiin asti ja siitä otimme junan Gold Coastille. Olimme tästä todella kiitollisia! 😊

Lauantaiaamuna heräsimme kello viiden aikaan aamulla katsomaan auringonnousua suurista ikkunoistamme. Aurinko nousi kauniisti meren takaa ja meillä oli täydellinen näkymä siihen. Sen jälkeen menimme takaisin nukkumaan ja lopulta heräsimme yhdeksän aikaan, kun Taina valmisteli herkkuaamupalaa meille musiikin soidessa. Oli siis aika täydellinen aamu! Aamupalan jälkeen laitoimme biksut ja uikkarit päälle ja laitoimme kerroksen aurinkorasvaa. Sitten suuntasimme kohti bussipysäkkiä ja Seaworldia, jossa Artoa odotti synttärilahja Ainolta.

Olemme jo kauan puhuneet Arton kanssa, että haluisimme mennä yhdessä ajamaan vesijeteillä. Aino päättikin toteuttaa tämän haaveen Arton synttärilahjaksi. Menimme vesijetillä puolisen tuntia ja Arto ajoi niin kovaa, että Aino monesti luuli tippuvansa kyydistä. Eräs toinen pariskunta kaatuikin jetillään, mutta pelastusliivi ja turvaohjeet suojasivat suuremmilta vahingoilta. On tärkeää, että molemmat kyydissä olijat nojaavat käännöksissä samaan suuntaan ja että vauhti pysyy yllä. Meillä menikin tosi hyvin ja kokemus oli kunnon adrenaliinipiikki! Ajelun jälkeen Arto luuli meidän olevan valmiita, mutta Ainolla oli vielä ässä ihassa. Lähdimme nimittäin heti perään parasailingiin, jossa siis noustaan veneen perässä varjon kannattelemana korkealle veden yläpuolelle. Veneeseen meidän lisäksi tuli kaksi tyttöä ja kaksi kiinalaisnaista ja vuorotellen menimme pareittain liitämään. Ensimmäisenä oli meidän vuoro ja vähän jännitti! Nousimme nopeasti ylös ja ylhäällä oli aivan ihanaa; näimme ihanat maisemat kauakana ja pitelimme kädestä meren yläpuolella. Alhaalla veden alla näkyi isoja vaaleansinisiä meduusoita, jotka liikkuivat meidän tahdissamme. Yhdessä vaiheessa veneen kuski tahallaan laski meidät alas mereen ja nosti takaisin ylös. Tässä vaiheessa Ainosta saatiin aika hyviä kuvia, sillä ilme oli joskin järkyttynyt. 😆

Letit päähän ja menoks!

Juttelimme paljon tyttöjen kanssa, jotka olivat meidän kanssa veneessä. He olivat ausseja ja meidän ikäisiä. Toisella heistä oli synttärit lauantaina ja he kutsuivatkin meidät illalla heidän kanssaan juhlimaan. Saimme heiltä myös kyydin takaisin asunnollemme liitämisen jälkeen. Oli todella kiva tutustua paikallisiin ihmisiin, varsinkin kun toinen heistä opiskeli fyssariksi ja toinen sairaanhoitajaksi. Illalla lähdimmekin heidän ja heidän kavereidensa kanssa ensin syömään Vapianoon ja sitten lähdimme klubille tanssimaan. Ihan mahtavaa porukkaa!

Getting readyy!

Sunnuntaiaamuna nautimme vielä asuntomme maisemista ja pakkailimme ja siivoilimme. Luovutimme asunnon vähän ennen kello kymmentä aamulla ja kymmeneltä meillä alkoi kahden tunnin surffauskurssi, joka oli Ainon vanhemmilta synttärilahja Artolle. Kannoimme laudat pareittain rannalle (oli vähän olkapäät kipeinä, oli nimittäin painavat laudaut!) ja harjoittelimme ensin rantahiekalla otteita ja oikeaa tapaa nousta laudalle. Sitten pääsimme aalloille kokeilemaan surffaamista siten, että aallon aikaan nousimme oikealla tavalla laudan päälle vatsallemme. Myöhemmin kokeilimme nousta seisomaan, joka meiltä kaikilta onnistui muutaman kerran. Jee!

Surffikurssilla tapasimme mukavan jenkeistä työmatkalle tulleen miehen, joka oli muutaman vuoden meitä vanhempi. Lähdimme hänen kanssaan lounastamaan ja vietimme aikaa rannalla. Täällä tapaa helposti uusia ihmisiä, mikä on todella kivaa. 😊 Lopulta täytyi sanoa heipat ja suunnata kohti juna-asemaa. Oli tylsää lähteä, mutta aiomme mennä uudestaan heti kun on hyvä hetki.

Gold Coast on aivan ihana paikka ja sinne on päästävä uudestaan. Viikonlopun motto olikin: "siis jotkut oikeesti asuu täällä?!!" 😄

A&A

ps. Arto latasi Youtubeen videon auringonnoususta lauantaiaamuna.

1. Oijoijoijoooi! Onnellisen näköistä porukkaa! V.C.

2. God damn, teillä senkun vaan pidot paranee. :) Ei muutaku kaikki vaan irti matkasta. Tästä tulee itselleki hyvä mieli kun näitä katselee.